Rīgas Domes deputāti norāda uz nepieciešamību izveidot velopoliciju

Lai velosatiksmi Rīgā padarītu drošāku un visiem satiksmes dalībniekiem saprotamāku, būtu nepieciešams izveidot speciālu institūciju, šodien Rīgas domes «Vienotības» deputātu frakcijas rīkotajā diskusijā «Par velosatiksmi Rīgā. Kas izdarīts, kas jāmaina, kas jāuzlabo?» norādīja vairāki tās dalībnieki.

Valsts policijas Rīgas reģiona kārtības policijas priekšnieks Ansis Pumpurs sacīja, ka lielākā daļa velobraucēju divriteni izmanto ikdienā, taču, kā rāda dažādu aptauju rezultāti, vairumam šo satiksmes dalībnieku velosipēda vadītāja apliecības nav, turklāt arī izpratne par pārvietošanos ir ļoti aptuvena.
«Situāciju neglābs ne veloceliņi, ne kas cits. Gan Valsts policijai, gan Pašvaldības policijai ir jāstrādā pie tā, lai šie velosipēdisti iegūtu tiesības. Turklāt ir jābūt institūcijai, kas uzrauga velobraucējus, parāda, kas ir veloceliņi, un paskaidro, kā pa tiem braukt. Tāpat jāstrādā gan ar gājējiem, gan ar autovadītājiem, kas nereti novieto savas automašīnas uz veloceliņiem,» sacīja Pumpurs.
Viņš arī norādīja, ka paši velobraucēji ir palikuši drošāki un pārgalvīgāki. «Kad velosipēdists ir sācis kustību, viņš nereti nepaskatās pa labi un pirms ceļa šķērsošanas neievēro, ka viņam blakus brauc mašīna, kas grasās veikt labo pagriezienu. Protams, arī autovadītājiem vajadzētu skatīties divreiz,» sacīja Pumpurs, norādot, ka tieši šādās situācijās cieš visvairāk velosipēdistu.
Pēc viņa novērojumiem, ir trīs velobraucēju kategorijas – tie, kam velobraukšana ir kā plezīrs un kuri dodas izbraucienos uz parkiem un kafejnīcām, tie, kuri velosipēdu izmanto, lai nokļūtu no viena punkta līdz otram, piemēram, dodoties uz darbu, un sportisti
Savukārt Policistu velobiedrības vadītājs Zintis Gailis pastāstīja, ka aprīlī notikusi akcija «Cieņas velopatruļa», kuras laikā tikuši aptaujāti 500 velosipēdistu, tāpat tika runāts ar gājējiem, kas staigāja pa veloceliņiem, un autovadītājiem, kas uz veloceliņiem novietoja automašīnas. «Izbrīnīja fakts, ka daudziem velobraucējiem nav vadītāja tiesību – tas liecina, ka visus šos gadus velobraucējiem nav pievērsta pietiekami liela uzmanība,» viņš sacīja.
Pēc Gaiļa domām, tieši velobraucēju kontrole ir viena no problēmām, kam nopietni jāpievēršas. Tā ir saistāma ar izpratni par noteikumiem, un šī izpratne klibo visiem satiksmes dalībniekiem.
«Tāpēc te kā risinājumu es redzu profesionālas velopolicijas vienības izveidošanu. Tā nodarbosies ar velobraucēju kontroli, veiks preventīvo darbu ar gājējiem un autobraucējiem,» sacīja Gailis, uzsverot, ka, pēc viņa domām, šādam darbam būtu rezultāts. Policistu velobiedrības vadītājs uzskata, ka šādas vienības ir nepieciešamas gan Rīgā, gan arī citās lielākajās pilsētās, kur attīstās veloinfrastruktūra.

Diskusija par velopolitikas attīstību Rīgā 2015